تیراندازی به سفارت آمریکا در بیروت

ارتش لبنان خبر داد که فرد مهاجم پس از تیراندازی مجروح و بازداشت شد

سربازان آمریکایی در حال بازرسی محدوده سفارت آمریکا در بیروت پس از تیراندازی‌ــ reuters

ارتش لبنان روز چهارشنبه پنجم ژوئن (۱۶ خرداد) از تیراندازی یک فرد مسلح به سفارت آمریکا در این کشور خبر داد. فرد مهاجم در تبادل آتش با نیروهای نظامی لبنان مجروح شد.

بر مبنای این گزارش، مرد مسلح که شهروند سوریه‌ است، پس از بازداشت، برای مداوا به بیمارستان منتقل شد. نیروهای لبنانی نیز جست‌وجو در منطقه را برای پیدا کردن افراد مسلح دیگر آغاز کردند.

سفارت آمریکا در بیروت ضمن تایید تیراندازی در نزدیکی ورودی سفارتخانه اعلام کرد که ساختمان سفارت و کارکنان آن در امنیت‌اند. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داد که سفیر ایالات‌ متحده آمریکا به‌زودی لبنان را ترک می‌کند.

یک منبع امنیتی گفت که نیروهای لبنانی فرد مسلح را از ناحیه شکم مجروح کرده‌اند اما جراحت سطحی گزارش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز تصاویری را که از فرد مهاجم در فضای مجازی منتشر شده است، بررسی و تایید کرد. وجود عبارت «اسلامی» روی از جلیقه مهاجم نیز راستی‌آزمایی شد. هنوز هیچ‌ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

یک فیلمبردار رویترز نیروهای امنیتی لبنان را در حال بازرسی در اطراف سفارت مشاهده کرده است. گفته می‌شود یک هلی‌کوپتر ساخت ایالات‌متحده آمریکا نیز برای کمک به بازرسی‌ها در اختیار ارتش لبنان قرار گرفته است.

در پیوند با این موضوع، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، گفت که این حادثه را با وزیر دفاع و نیروهای امنیتی پیگیری می‌کند.

سفارت ایالات متحده در شمال بیروت در منطقه‌ای بسیار امن واقع است و پست‌های بازرسی‌های متعددی مقابل در ورودی دارد. پس از یک حمله انتحاری به سفارت آمریکا در سال ۱۹۸۳ که بیش از ۶۰ کشته به جا گذاشت، این سفارتخانه به منطقه جدید نقل مکان کرد.  

با این حال، در ماه سپتامبر نیز وقوع تیراندازی در نزدیکی سفارت کنونی آمریکا گزارش شد اما این تیراندازی خسارت مالی و جانی نداشت.

اواسط اکتبر، در روزهای آغازین جنگ غزه، نیز تعداد زیادی از معترضان به قصد اعتراض مقابل در ورودی سفارت آمریکا در بیروت تظاهرات کردند. نیروهای لبنانی برای پراکنده کردن معترضان به گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش متوسل شدند.

لبنان از ماه اکتبر که جنگ غزه آغاز شد، صحنه درگیری بین شبه‌نظامیان حزب‌الله تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل بوده است. ده‌ها هزار نفر در هر دو طرف مرز اسرائیل و لبنان به دلیل ترس از عمیق‌تر شدن جنگ، محل سکونتشان را ترک کرده‌اند.

ایالات‌ متحده آمریکا برای کاهش خشونت در دو طرف مرز تلاش‌های دیپلماتیکی انجام داده است. یک منبع امنیتی و یک منبع دیپلماتیک اعلام کردند در یک حادثه جداگانه، یکی از اعضای نیروهای امنیت داخلی لبنان که وظیفه تامین امنیت سفارت عربستان سعودی در لبنان را بر عهده داشت، روز چهارشنبه بیرون سفارت خودکشی کرد. این منبع امنیتی گفت که نگهبان سفارت پس از شلیک گلوله به سرش جان باخت. به گفته منبع دیپلماتیک، فرد یادشده مشکلات روانی داشت.